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CIOs im Interview: IT im Wandel November 22, 2010

Posted by Wolfgang Tonninger in Business, Dynamic_Systems, Interviews, Wertschöpfung.
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Tim Crawford ist CIO bei All Covered Inc, einem kalifornischen IT-Serviceunternehmen. Im Interview mit searchCIO.com spricht er über die alten und neuen Werte, über die Implikationen des Cloud Computing und die neue Rolle der IT. Und er spricht aus, warum CIOs sich von der alten “Command & Control”-Mentalität verabschieden und ihr Job-Profil von Grund auf neu schreiben sollten. Je schneller, desto besser.

Hier ein paar Auszüge aus dem spannenden Interview.

Rechenzentren oder Mailsysteme sind in den meisten Fällen kein strategisches Asset. Sie sind wichtig, können kritisch sein, gehören aber nicht zum Kerngeschäft.

Most IT organizations believe that their data center is strategic. The reality is, for the vast majority of organizations, it is not. We’re all trying to build centers of excellence around managing a data center, and we have no business doing it. I’m not saying that a data center is not important or critical. I’m saying it’s not part of our core business. Another example is email systems. It’s a utility, so let’s leverage folks who are able to operate and understand that environment better than what I can do internally.

Nur wenn die IT in der Lage ist, zwischen strategischen und nicht-strategische Aufgaben zu unterscheiden, kann sie ihren gestaltende Rolle behalten.

We need to look at the IT portfolio and determine which aspects are strategic — meaning unique to our business, so we should build a center of excellence around it because it’s a differentiator between us and our competition — and which aspects are not strategic and therefore we should leverage third parties. If we don’t do this, the business will continue to evolve such that the IT profession will be minimized; and I’m exaggerating a bit here, but it could be minimized to just a support organization with no strategic value.

IT muss vom Business her gedacht werden. Wenn das passiert, wird die Rede vom IT-Business-Alignment überflüssig.

My argument is, stop thinking of IT as a technology organization, and start thinking of it as another business organization, just like marketing, product development or engineering. When you do that, you eliminate the need to a large degree for the concept of alignment.

Um eine Business-Rolle einzunehmen müssen CIOs zuallererst die Herausforderungen von Marketing und Sales verstehen.

CIOs need to have a conversation with the head of sales and marketing to say, "Look, I know marketing’s focus is getting the message out. I know sales is the one out there trying to pitch the message. Wouldn’t it be great if, as soon as you had a change in message, you could get that immediately into sales’ hands? And as sales is getting feedback on what’s resonating and not resonating on the message, that can get right back into marketing? Would that be useful?"

Comments»

1. 10 Dinge, über die CIOs nachdenken sollten « Business Ready Blog - March 17, 2011

[…] Sie sich nicht nach dem Business. Sie sind das Business! Vergessen Sie die Floskel vom IT-Business-Alignment. Sie ist schädlich, weil sie von der stillschweigenden Annahme ausgeht, dass die IT nicht Teil des […]

2. Der CIO als Business Leader « Business Ready Blog - September 1, 2011

[…] fällt in diesem Block der Begriff des ALIGNMENT (10 Dinge, über die CIOs nachdenken sollten / CIOs im Interview: IT im Wandel / Warum IT-Projekte heute scheitern). Und immer, wenn er fällt, steht der CIO im Zentrum der […]


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